V prastaré čínské básni „ ŠI – KINGÚ se hovoří : " Má – li člověk radost, pronáší slova. Poněvadž slova nepostačují, protahuje je. Poněvadž tato protažená
slova nestačí, moduluje je. Poněvadž i tato modulovaná slova nepostačují, dělají jeho ruce zcela nevědomky pohyby a jeho nohy poskakují . Tančí !
Tanec tedy nevzniká jako samostatné výrazové umění, ale je součástí múzického praumění, pozůstavujícího z tance, hudby a slova. Je člověku pomocníkem (tance plodnosti zvířat, úrody, bojové tance, tance deště ), průvodcem ( tance zrození, zasvěcovací, tance smrti ), prostředníkem ( současné
společenské tance ). Je člověku hrou, poučením, zábavou, je sdělovatelem jeho citů i pocitů.
Současný společenský tanec je bezesporu prostředníkem mezi mužem a ženou, je bezesporu prostředníkem toho nejstaršího hříchu.
STAROVĚK byl plný tanců zvláště u Egypťanů, které doprovázely dvorní slavnosti, ale i astronomické události, uctívaly rozvodněný Nil.
STŘEDOVĚKÉ tance často přecházely až v posedlost. Byl jimi vyháněn mor a jiné smrtící epidemie. Naopak dvorské tance se stále více stávaly součástí dvorských slavností, v nichž se střídalo mluvené slovo s písněmi i tanci.
A tak se dostáváme ve stručném, velmi stručném přehledu do NOVOVĚKU až k tancům tohoto století. Otevřené, oddálené držení bere za své, stále častěji se objevují tance v pevném, uzavřeném držení, kdy jeden muž v pevné své náruči drží jednu ženu. Hra očí, úsměvů je nahrazena daleko realističtějším tělesným projevem, s hrou o poctivost dámy, tanečnice.
Poněvadž poezie v životě škodit nemůže, dovolte mi ještě citovat básníka Josefa TOMANA :( Pochoutka zejména pro citlivé duše ).
„ Něžně, jako nymfa ze snu probuzená, začala Korinna tančit malými krůčky bosých nohou. Volně se otočilo štíhlé dívčino tělo a tanec dostával stále bezpečnější a pevnější rytmus. Každý úklon těla byl vyvážen gestem rukou, každý pohyb hlavy, zaplavené černými vlasy, měl odezvu v dlaních a prstech. Půvabné dlouhé nohy dívčiny rytmicky postupovaly, překládaly se, ukazujíce mnohotvárnou krásu svých forem …“
 
                  